Giovanni Morbin – Nešto drugo
8.10.–25.10.2014., Mali Salon
Što je fašizam? Na koji način još uvijek prožima naše društvo u trećem tisućljeću? Često se povezuje s jednom povijesnom kategorijom, obilježenom događajima iz proteklog stoljeća koje nosi pečat ideologija i totalitarističkih sustava.
Fašizam nas nikad nije napustio: i danas postoje primjeri ekstremističkih političkih skupina koji se vezuju uz povijesni fašizam, no i pristupi koji na podsvjesnoj razini djeluju na skriveni način. Primjere možemo vidjeti u gospodarskom svijetu, gdje je kapitalizam postao oblik državne religije temeljene na nadmoći, ali i u međuljudskim odnosima i težnjama masa koje se priklanjaju modelima koji im nesvjesno nameću mediji i zabavljačka industrija. Fašizam se iz političke kategorije premetnuo u antrolopološki stav.
Nešto drugo je solo izložba Giovannija Morbina koja se temelji na radovima s političkim temama. Izložba je zamišljena za prostor Malog salona, a sastoji se od skulptura, kolaža, instalacija, fotografija te video dokumentacije performansa usko vezanog za lokaciju, a koji će se održati u gradu prije otvaranja izložbe.
Djela i performans glavnog rada izložbe L’angolo del saluto («Kut pozdrava») temelje se na pozdravu kojim su se fašisti služili na okupljanjima još od dvadesetih godina prošlog stoljeća. To je nesvjesna modernistička skulptura, ali i mizanscena za javnu publiku. Može se smatrati i formalizacijom geste koja se ne vidi samo izbliza (npr. rukovanje) jer zbog svog otvorenog volumena djeluje kao skulptura beksrajnih dimenzija. Gesta nudi proturječne ideje jer nas može privući njezin formalni dio, ali nas isto tako mogu odbiti njezine političke konotacije. Giovanni Morbin pušta da gledatelji odluče i pritom ne daje nikakve moralnih sugestija: očekuje se da publika sudjeluje i izrazi svoje mišljenje, kao što se događa i u radu Forza Nuova – metalnoj skulpturi u obliku metka koji prodire iz zida – gdje sam čin gledanja može biti opasan ili štetan.
Naslov izložbe potekao je od naziva singla grupe Sex Pistols iz 1979., čiji omot prikazuje Sida Viciousa u crvenoj majici s nacističkim znakom.
Izložba je popraćena katalogom koji sadrži umjetnikova djela i tekstove kustosa Slavena Tolja i Danielea Capre, Eve Fabbris, Alessandra Castiglionija, i Lidije Sanvito, te razgovore s Cesareom Pietroiustijem i Giovannijem Morbinom.
Giovanni Morbin (Vicenza, Italija, 1956.) diplomirao je na Akademiji likovnih umjetnosti u Veneciji u klasi profesora Emilija Vedove. Nakon svog prvog nastupa, svoje istraživanje usmjerava na ponašanje i performans i bavi se predmetima koji mogu služiti kao funkcionalni alati. Njegova djela i performansi izlagali su se u sljedećim muzejima i galerijama: Museo Marino Marini, Firenca (2014), Centrale Fies – Ambienti per la produzione di Performing Arts, Trento (2013), Museo d’Arte Contemporanea Villa Croce, Genova (2013), Museo MaGa, Gallarate (2011), Artericambi, Verona (2010), galeriji Gregor Podnar, Ljubljana (2010), Istituto Svizzero, Rim (2010), Mart, Rovereto (2010), ViaFarini, Milano (2009).
Performans: ponedjeljak, 6. 10. u 17 sati, ispred Malog salona
Kustosi: Slaven Tolj i Daniele Capra